Koppar
koppar

DM-koppen av Hertha Bengtson för Rörstrand

DM-koppen som Hertha Bengtson ritade för Rörstrand finns med över 80 dekorer från fyra decennier. Hertha visste mycket väl att en kopp, med jämna mellanrum, kunde behöva nya ”kläder”.

Hertha Bengtson ritade serviser för Rörstrand

År 1954 hade Hertha Bengtson varit på Rörstrand i ett drygt decennium. Det är där hon ritar servissuccéer som den eleganta Blå Eld, de pastellfärgade te- och chokladserviserna Ceylon, Turkos och India och den sakligt hemtrevliga Koka Blå. Nu ritade hon en helt cylindrisk kopp med ett kaxigt kantigt fat. Modellen som fick heta DM och stannade i Rörstrands sortiment ända till 1987. Under de dryga tre decennierna hann DM-koppen få åtminstone 81 dekorer. Det är dem vi försökt samla här.

 

Serviserna ska leva länge

I Boken Den blå elden av Gunilla Marcus-Luboff berättar Hertha Bengtson att erfarenheten hade lärt henne hur det fungerade med livslängden på servismodeller och dekorer: ”Serviserna blir ju som ens barn, man sysslar med dem under lång tid och formar dem till det vackraste och bästa man kan tänka sig – de ska leva länge, vara funktionsdugliga och slitstarka. Formen är det beständiga, den industriella investering som ska betala sig år efter år.”
Med dekorerna var det, enligt Hertha Bengtson något helt annat: ”Dekorerna blir som kläder för barnen. Man vill ge dem både vardagsgarderob och finkläder. Ibland slits saker ut eller känns gammalt, och då kommer en ny dekor till… barnen behöver
få nytt töj.”

 

Många dekorer på DM-modellen

DM-modellen fick kläder så det räckte. Hertha ritade själv några av de första dekorerna: randiga Kadett, rutiga Venezia och bladrankan som fick heta Verona. Efter Hertha följde dekormakare som Marianne Westman, Sigrid Richter, Leena Mörsky, Christina Campbell, Timo Sarvimäki, Olle Alberius, Jackie Lynd, Britt-Marie Christoffersson och sannolikt en hel del andra. Vem som ritat dekorer på porslin från Rörstrand är i många fall en väl förborgad hemlighet. De som var anställda som dekormålare fick, helt i tidens anda, aldrig sina namn redovisade. Inte heller vad gäller fabrikens affischnamn, som Marianne Westman och Carl-Harry Stålhane, finns det alltid dokumentation kring vem som ritat vad. Speciellt inte om det gäller dekorer som bara användes på en kaffekopp.

Trots kontakter med Rörstrand museum, samlare, experter och formgivare saknar de flesta dekorerna vi visar fortfarande namngivna formgivare. Hör gärna av er till oss om ni har information, för vi vill veta vem som, med Hertha Bengtsons ord, gett DM-koppen både ”vardagsgarderob och finkläder”. •