Maud Fredin-Fredholms mode

Kvinnan ska få lysa, hon ska gå rak och stolt genom livet. Hon ska ha sköna bekväma plagg i klara färger hon känner sig glad i”, sa Maud Fredin-Fredholm i en intervju i Göteborgsposten 1990. Då hade hon drivit eget företag i 45 år och hunnit vara med om både Diors midjesmala New Look, 60-talets kortkorta Carnaby Street-stil, 70-talets genombrott för mystrikå och 80-talets axelvaddar. Hon satte sin egen stil på varje decennium, men mest känd är hon för Maud-skjortorna, batikmönstrade vida blusar.

Många av Maud-skjortorna såldes i egna butikerna Fönstret och Hörnan inne i Göteborg tillsammans med keramik, gardintyger, plädar, dukar, smycken och konsthantverk av egen och andras design. Fönstrets nytänkande inredning med dramatiskt stengolv och öppna hyllor stod Maud själv för, för inredningar gjorde hon också. Skolor, teatrar, kyrkor, restaurang Rondo på Liseberg, Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Gripsholm och 250 ålderdomshem finns på listan över miljöer hon skapat.

I familjeföretaget Maud Fredin-Fredholm AB i Pixbo utanför Göteborg skötte maken Åke pappersarbetet, och så småningom kom Mauds tre döttrar att arbeta i firman. Intill villan låg fabriken där tyger vävdes och plaggen syddes. Där fanns också ateljén där Maud ibland tog till nattens timmar för att hinna rita de mönster som behövdes till årets två kollektioner. Fick hon välja själv färgsatte hon dem i favoritkulörerna blått och turkos.

När hon 1965 startade märket Maud Boutique började kollektionerna säljas genom återförsäljare i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och England. Och det var inte vilka återförsäljare som helst. I Frankrike handlade det om playboyen Gunter Sachs kedja, och i London såldes Mauds plagg hos Swinging Londons modedrottning Mary Quant. Inte illa för en flicka från Alingsås som redan från början bestämt sig för att aldrig ta en anställning. ”Jag ville vara en fri människa! Då kunde jag göra som jag ville!”, konstaterade hon frankt. •

Köp numret här!

Varukorg